Кодекс
раціонального батьківства - це певний комплекс рекомендацій батькам, що сприяє
оптимальному вихованню дитини. До такого кодексу можна внести наступні пункти:
1.
Зацікавленість у ставленні до дитини, емоційна та діяльнісна
включеність у її інтереси,
переживання, захоплення.
2.
Усвідомлення батьками того факту, що сім'я – це єдина
система, усі елементи якої тісно взаємопов’язані. Будь-які зміни у цій системі,
навіть з одним з її елементів, впливають на всю систему в цілому і на кожен її
елемент зокрема.
3.
Залучення обох батьків до виховного процесу, інтересів і
діяльності дитини.
4.
Ставлення до дитини як до автономної індивідуальності, яка
прагне пізнати цей світ і знайти в ньому своє місце – «наші діти приходять у цей світ через нас, але не належать нам».
5.
Найкращий спосіб навчити чомусь дитину – власний приклад.
6.
У процесі виховання дитини і трансляції їй певних настанов,
батьки мають, в першу чергу, дійти спільної згоди щодо ставлення до змісту цієї
настанови, зайнявши виважену спільну позицію з цього приводу.
7.
Стосунки з батьками мають будуватися через призму позиції
«Авторитет», тобто дитина має слідувати настановам батьків через повагу і любов
до них, бажання зберегти свої теплі взаємостосунки з ними, а не через страх,
викликаний авторитарністю батьківської чи материнської фігури.
8.
Батьки можуть дозволяти собі зізнаватись дитині у власній
недосконалості – слабкостях, помилках, але при цьому означати висновки, які були зроблені і можливі способи
уникнення подібних ситуацій.
9.
У вихованні
дитини має бути присутнє позитивне підкріплення правильної поведінки. У якості
караючої санкції – позбавлення уваги, емоційного підкріплення негативної
поведінки.
10. Наявність
можливості двостороннього навчання – не лише дорослі навчають дитину, але і
вона має мати можливість вчити їх чому-небудь. Дитина має бути почутою, її
думки і слова мають сприйматися з формулюванням відповідної реакції з боку
батьків.
11.
Раціональне батьківство у процесі виховання
також передбачає апеляцію до особистої думки дитини, надання їй можливості
робити власний вибір (на тому рівні, який є допустимим для певного віку),
повага до її переживань, прагнень і мрій.
12. Підтримка у дитини сформованого позитивного
образу батька або матері, що здійснюється обома партнерами, навіть, з умови
певних неузгоджень.
13.
Створення у родині комфортної психологічної
атмосфери, що ґрунтується на почуттях любові і взаємоповаги.
14. Важливою для дитини є можливість відреагувати
сильне переживання, яке вона відчуває, і батьки мають забезпечити їй таку
можливість у випадку необхідності.
15. Максимум пояснень оточуючого світу. Дитина
потребує максимально реалістичного
розуміння закономірностей навколишньої реальності. Також такі пояснення є
особливо важливими у випадку кризових сімейних ситуацій, різких змін, сімейних
проблем, стресів.
16.
Наявність у родині приємних ритуалів,
традицій, що пов’язані як окремо з дитиною, так і з родиною в цілому.
17.
Можливість регулярного спілкування дитини з
однолітками.
18. Наявність у дитини власного життєвого
простору, особистих речей, а також певних об’єктів, за які вона може нести
відповідальність (об’єкт обирається у відповідності з віком дитини), наприклад,
кімнатної рослини, яка потребує регулярного догляду.
19. Забезпечення широкого спектру пізнавальних і
розвиваючих можливостей дитини: подорожі, іграшки, пізнавальні телепередачі,
сенсомоторний розвиток на всіх рівнях, спілкування з однолітками, молодшими і
старшими людьми, спорт, знайомство з тваринним світом тощо.
20. Усвідомлення батьками своєї функції як такої,
що має забезпечити повноцінне піклування про дитину, її фізіологічний,
психологічний і духовний розвиток з тим, щоб дитина мала можливість пізнати
навколишній світ, зрозуміти свої можливості і відшукати власне місце в ньому.
Комментариев нет:
Отправить комментарий